Kupujesz od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej ? Czy wiesz, kto odpowiada za Twoje zakupy online ? Dowiedz się, za co odpowiada sprzedający, a za co platforma handlowa, kiedy kupujesz od przedsiębiorcy przez Internet. Przykład serwisu Travelist.pl pokazuje, że to nie zawsze jest jasne. Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą, która nakazuje spółce wprowadzenie zmian na stronie oraz przyznanie 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl. Sprawdź, jakie zmiany czekają użytkowników i jak wpływają one na Twoje prawa jako konsumenta.
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza, czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist – serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić – na przykład – do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.
- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.
Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.
Zawsze trzeba mieć świadomość, że platforma typu Travelist czy choćby Booking działają na zasadach słupa ogłoszeniowego i nie ponoszą odpowiedzialności, ze względu na wystawione na jej stronach ogłoszenia. Oznacza to, że nie odpowiadają prawnie za treści zamieszczone na ich stronach. Wielu konsumentów, napotykając problemy, w pierwszym odruchu składa reklamację u pośrednika, nie zdając sobie sprawy, że może to być mało skuteczne. Oczywiście, czasem udaje się odzyskać niewielką część odszkodowania za niezgodności pomiędzy ogłoszeniem a rzeczywistością, jednak najczęściej oznacza to znaczące straty dla konsumentów. Brokerzy hotelowi zyskują na tym, że klienci mają złudne poczucie bezpieczeństwa, myśląc, że ich transakcje są w pełni chronione przez platformy rezerwacyjne.