Voucher Biedronka pretekstem do manipulacji klienta

Voucher Biedronka wartości 150 zł dla każdego oszukanego klienta – taką decyzje podjął UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.” Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher.

Kontrowersje wokół Promocji
„Magia Rabatów Zabawki i Książki – Voucher Biedronka”

Klient Biedronki wyraził swoje rozczarowanie, pisząc pod postem na Facebooku o akcji promocyjnej, że „super promocja” obejmuje voucher, który praktycznie nie ma zastosowania. W dodatku ani pracownicy sklepu, ani biuro obsługi klienta, nie potrafili wskazać produktów, na które voucher można by było wykorzystać.

Podobne sygnały o problemach z ofertą „Magia Rabatów Zabawki i Książki – Voucher” dotarły do Urzędu, co skłoniło Prezesa UOKiK do podjęcia działań. Reklamy przedstawione przez Jeronimo Martins Polska w sklepach Biedronka sugerowały, że przy zakupie 3 produktów (zabawek i książek) z kartą Biedronki lub aplikacją, konsumenci otrzymają voucher na 50% wartości zakupów. Oferta obowiązywała od 1 do 3 grudnia 2022 roku, tuż przed Mikołajkami, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na prezenty dla dzieci. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów firmie Jeronimo Martins Polska.

Wpływ promocji na złe decyzje konsumenckie

Okres wprowadzenia promocji w sklepach Biedronka pokrywał się z przedświątecznym okresem, gdy większość osób intensyfikuje zakupy, zwłaszcza związane z prezentami. Wybór miejsca zakupów jest często determinowany przez dodatkowe korzyści i rabaty, które w okresie wzmożonych wydatków mogą wydawać się atrakcyjne. Jednak w przypadku akcji organizowanej przez Jeronimo Martins Polska korzyści te mogły być mylące – zauważa Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Reklamy promocji „ZABAWKI I KSIĄŻKI ZWROT NA VOUCHER 50% ICH WARTOŚCI” zawierały odnośnik oznaczony gwiazdką ( * ) oraz mały druk informujący, że voucher dotyczy jedynie artykułów przemysłowych i tekstyliów. Niemniej jednak brakowało jednoznacznych informacji o konkretnych produktach w tych kategoriach. Niejasno przedstawiono wyłączenia, a liczne towary nieobjęte promocją były wskazane drobnym drukiem. Pełna lista wyłączeń była dostępna tylko w regulaminie na stronie internetowej sieci. Brakowało wyraźnych informacji na temat produktów objętych promocją oraz tych, które były wyłączone. Konsumenci dowiadywali się o tym dopiero po dokonaniu zakupu, gdy widzieli to na voucherze, a wtedy nie mogli zrezygnować z zakupów i zażądać zwrotu pieniędzy.

Prezes UOKiK podkreśla, że przedsiębiorstwa organizujące promocje, zwłaszcza te dotyczące codziennych czynności jak zakupy, powinny tworzyć zasady promocji w sposób zrozumiały dla konsumentów. Jeronimo Martins Polska reklamowała ofertę z licznymi wyłączeniami i ograniczeniami, co utrudniało klientom zrozumienie szczegółów promocji. Klienci, nakłonieni do zakupów poprzez promocję, mogli zrezygnować z nich, gdyby znali dokładnie jej zasady – podkreśla Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Voucher Biedronka pod czujnym okiem UOKiK

Kolejna kara dla Jeronimo Martins

W przypadku udowodnienia winy przez UOKiK, Jeronimo Martins Polska miało być obciążone karą do 10% swojego obrotu. Niestety nie zostało… Nie jest to pierwszy raz, gdy Prezes UOKiK kwestionuje kampanie promocyjne tego przedsiębiorstwa, ponieważ nałożono już kilka srogich kar na tego przedsiębiorcę, i jak widać nieposkromiona chęć do nieuczciwych zysków zarządu spółki, coraz bardziej spycha siebie na margines uczciwości.

Prezes UOKiK stale monitoruje działalność dyskontów i supermarketów, głównie w sektorze FMCG ( produktów pierwszej potrzeby ). W ciągu ostatnich 12 miesięcy 2023 roku wpłynęło ponad 700 skarg od konsumentów dotyczących podmiotów z tej branży, z czego około połowa odnosi się do jednego podmiotu co wskazuje że to Biedronka oszukuje klientów najczęściej. Pozostałe sygnały dotyczą przede wszystkim sieci takich jak Lidl, Żabka, Auchan, Carrefour czy Kaufland.

UOKiK zauważa, że liczba poważnych nieprawidłowości zgłaszanych przez klientów w sklepach Jeronimo Martins Polska jest znacznie większa niż w innych sieciach. To właśnie zawiłość ofert promocyjnych oraz sposób prezentacji materiałów marketingowych mogą wpływać na tę różnicę. Obserwacje te są również potwierdzane przez monitoring mediów społecznościowych oraz artykułów prasowych.

Biedronka musi wypłacić oszukanym klientom 150 złotych

Benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który będzie:

przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji;
można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów;
nie będzie podlegał wymianie na gotówkę; 
będzie ważny rok od dnia jego wydania.

Informacja o decyzji Prezesa UOKiK ma trafić do konsumentów poprzez różne kanały komunikacji marki Biedronka z klientami: tablice ogłoszeniowe w sklepach sieci, stronę www.biedronka.pl, sms-y (pod warunkiem posiadania zgód na kontakt w celach reklamowych), aplikację mobilną Biedronka oraz profil przedsiębiorcy na Facebooku. Konsumentom, którzy po przeprowadzeniu akcji zrezygnowali z udziału w programie lojalnościowym Moja Biedronka i nie są jego członkami, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher. Aby go otrzymać, należy zwrócić się do Biura Obsługi Klienta Biedronki mailowo [email protected] lub telefonicznie 800 080 010 lub 22 205 33 00.

1 komentarz “Voucher Biedronka wartości 150 zł dla każdego oszukanego klienta – taką decyzje podjął UOKiK”

  1. Ostatnio Biedronka zatrudnia zewnętrze firmy parkingowe, które wystawiają mandaty jej klientom. Firmy te nie uwzględniają reklamacji, nawet po okazaniu paragonu z zakupów w tym czasie, do tego wyłudzają dane osobowe klienta. Biedronka wydaje się przymykać oczy na ten proceder. Za zapłacony mandat oferuje voucher na zakupy w Biedronce.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top