Apcoa Parking mandat otrzymuje za oszustwa od UOKiK

Apcoa Parking mandat otrzymuje od UOKiK w wysokości 820 tys złotych

Wydaje się że bardzo długo czekaliśmy na kolejne kroki UOKiK w temacie karania krnąbrnych zarządców parkingów, lekceważących zasady ustawowej reklamacji, w celu wywołania presji na kierowcach, a w efekcie wyłudzenia nienależnych opłat za parkowanie. Przypomnijmy że jakiś czas temu urząd ukarał parkingi TD system. W końcu też za drenowanie portfeli klientów sklepów i pacjentów szpitali, zasłużony dla spółki Apcoa Parking mandat wymierzył UOKiK.

Tylko dwa zarzuty dla Apcoa ?

APCOA Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę. Prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i zasądził na rzecz skarbu państwa karę ponad 820 tys. złotych grzywny.

Ograniczanie sposobów składania reklamacji

Dzierżawca parkingów ograniczał konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinien uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni.

Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 roku, jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Dezinformacja i wywoływanie zamierzonej presji

Wielu konsumentów składających reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i niesłusznie wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Taki fałszywy przekaz miał cel wywołania presji na kierowcy, czego wynikiem mogły być niekorzystne decyzje w związku ze świadomą dezinformacją.

Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności – do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.

- Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów, bo to oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – mówi Tomasz Chróstny Prezes UOKiK.

APCOA Polska po uprawomocnieniu wyroku, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. złotych kary, i poinformować konsumentów o decyzji Prezesa UOKiK, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.

Apcoa Parking mandat wystawiony przez UOKiK za dwa zarzuty

Apcoa Parking mandat i pogubione zarzuty

Należałoby się cieszyć że przestępca otrzymał karę, ale jak zawsze pozostaje niedosyt wymiaru tej kary. Dla konsumenta jasne jest, że jeżeli przedsiębiorca ma tak duży wpływ na dużą grupę społeczeństwa, i nie szanuje powierzonego mu zaufania społecznego, to takiego należy eliminować… z rynku.

Ktoś powie że prezes nie miał większego instrumentu do bardziej zakrojonych działań, i to jest prawda. Niestety UOKiK nie ma mocy likwidowania zła w zarodku, a przydała by się taka sprawczość, – jednak absolutnie nie rządowa, bo może być wykorzystana przeciwko obywatelom tego kraju ! Przestępcy niestety komfortowo siedzą także i w rządzie, ale dopiero zakończona kadencja może sprawić, że nawet dobra zmiana będzie siedzieć bez żadnego komfortu.

Systemowe odrzucanie reklamacji

Nie zarzucając niechęci urzędowi, bo w tym konkretnym przypadku na Apcoa nałożona została maksymalna kara w wysokości 10 procent od obrotu, to niestety gołym okiem można dostrzec, działania wybiórcze organu rządowego. Nie zostały usłyszane takie zarzuty, jak choćby kompletna odmowa uznania reklamacji przez Apcoa, w przypadku przygniatających dowodów w postaci na przykład paragonu i wydrukowanego biletu.

Drugim zasadnym zarzutem jest odmowa uzasadniania reklamacji, bo co z tego gdy następuje odmowa, gdy kierowca nadal nie wie na jakiej podstawie ?! Zbywanie i zniechęcanie to są argumenty Apcoa, zasadą jest że przedsiębiorca twierdzi że ma rację i co mu zrobisz…

Drukowanie wezwań bez zakładki czasowej

Nie jest także jednostkową sprawą bezczelność kontrolerów parkingowych, prawdopodobnie podyktowana także motywacjami pracodawcy, którzy to kontrolerzy wypisywali wezwanie natychmiast gdy tylko kierowca oddalał się od pojazdu, nie czekając na regulaminową procedurę wydruku, a także możliwość przeczytania tegoż regulaminu. Jakby tego było mało, po powrocie z biletem kierowca był informowany przez pracownika Apcoa, że nie ma możliwości anulowania wezwania wystawionego ze złamaniem regulaminu i prawa, a kierowca „może se” złożyć administracyjną reklamację.

Jasne jest oczywiście że reklamację można złożyć, ale co z tego jeżeli systemowo są odrzucane ! A po procedurze reklamacji przestępca dostaje pełne dane o kierowcy, i wykorzystuje w ten sposób pozyskane dane osobowe do zastraszania kancelarią windykacyjną. Czy Pan prezes Tomasz Chrósny nie widzi problemu, czy okulary przysłaniają właściwe zogniskowanie procederu ? Za chwilę będą na tapecie kolejne spółki parkingowe, i czy schemat działań będzie taki sam ? – nie chcielibyśmy…. A i w przypadku Apcoa mile widziana byłaby rewizja wyroku, po to by nie potrzeba było robić poprawek po kolejnym skandalu.

Tym bardziej że w przypadku DECYZJI Nr RKT– 3/2021 w stosunku do TD System za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, polegające na odmowie anulowania wezwań do wniesienia opłaty dodatkowej, – dzierżawca otrzymał ten zarzut jako główny od UOKiK.

3.3  Apcoa regulamin
W przypadku niezaakceptowania zasad regulaminu, korzystający z parkingu ma prawo odstąpić od umowy najmu w terminie 10 minut od wjazdu na teren parkingu. W przypadku wykonania prawa odstąpienia od umowy najmu, będzie ona uważana za niezawartą, a korzystający z parkingu zobowiązany jest niezwłocznie opuścić teren parkingu.

A podpierając się punktem 3.3 regulaminu Apcoa, narwany kontroler parkingowy ma prawo z dokumentu sporządzonego niezgodnie z regulaminem, zrobić użytek w postaci papieru toaletowego. Pamiętajmy przede wszystkim że wezwanie nie jest dokumentem, to zwykły świstek papieru.

Gdzie jest regulamin Apcoa

Regulamin jest na każdym parkingu, ale po co ? Żeby dawać fory kontrolerom, którzy naprawdę nie czekają nawet na wydrukowanie biletu ! Takie są niestety po doświadczeniach z Apcoa opinie, a regulaminowe 10 minut na przeczytanie powyższego, to jest czas na wycofanie się kanara, tylko po to żeby nie musiał wysłuchiwać zrzędzenia kierowców, i zarzutów że łamie regulamin. Ważne jest dlaczego nie ma treści regulaminów Apcoa w internecie, a jeszcze lepiej – jak to możliwe, że tego dokumentu nie uświadczysz na firmowej stronie Apcoa ?

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić żeby kierowca zmuszony był do robienia selfie jakiemuś regulaminowi Apcoa. A naprawdę nie zdobędziesz tego dokumentu w internecie, próbowałem nadaremno. Dopiero zapytanie do dyskontu ALDI, pozwoliło mi na zapoznanie się z podstawowymi punktami regulaminu.

Jednak czytanie tego tworu przyprawia o zawrót głowy, jest on na tyle niekomfortowy mimo że zapisany w pliku PDF, ponieważ jest dokładnym skanem z przydrożnej tablicy. Dlatego zamiast usystematyzowanego dokumentu, powiększamy fragmenty sklepowej tablicy jak pod lupą, a wszystko przypomina oglądanie zdjęcia w dużej rozdzielczości, czyli w sumie jakbyśmy zrobili zdjęcie…

Oprócz Apcoa Parking mandat należy się wielu dzierżawcom parkingów działających tak samo

Parkingi pod szczególnym nadzorem

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania miękkie do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy tak samo jak ukarana Apcoa ograniczają sposoby składania reklamacji, oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów, w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top