Opony asymetryczne czy kierunkowe które lepsze

Opony asymetryczne czy opony kierunkowe ? To niejedyny dylemat doboru ogumienia. Dowiedz się jak dokonać właściwej selekcji, której służy właśnie ten poradnik

Niektóre rzeźby bieżnika pracują prawidłowo tylko przy zachowaniu odpowiedniego montażu opony do kierunku jazdy, w innych zaś ważne jest dostosowanie czoła stron zewnętrznej i wewnętrznej. Jak sama nazwa sugeruje opony kierunkowe zakłada się zgodnie ze strzałką zaznaczoną na oponie, w przeciwnym razie może spowodować to nieprawidłowe odprowadzanie wody spod kół, i doprowadzić do utraty przyczepności na mokrej nawierzchni. Podobna zależność obowiązuje przy oponach asymetrycznych, tyle że w tym przypadku nie jest ważny kierunek, a strona opony.

Opony asymetryczne czy kierunkowe – Co wybrać ?

Rodzaje bieżnika

Nadrzędnym celem w dążeniu do jak największej efektywności opon, jest zapewnienie wysokiego czynnika bezpieczeństwa: w postaci najkrótszej drogi hamowania, przyczepności podczas jazdy na wprost i pokonywania zakrętów, a także zminimalizowanie efektu aquaplaningu. Nie mniej ważny jest jednak aspekt ekonomi zakupu, a także komfortu podróżowania – które jest wprost czynnikiem bezpieczeństwa na drodze. Ponieważ obniżenie oporów toczenia, i zachowanie niskiego poziomu hałasu, powinno wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie. Dlatego warto się porządnie zastanowić i zdobyć dodatkową wiedzę zanim dokona się wyboru.

Rozróżniamy podstawowe rodzaje bieżnika:
Opony asymetryczne
Opony kierunkowe
Opony symetryczne

Skład mieszanki gumowej z której zbudowany jest bieżnik w oponie, zawiera kauczuk naturalny, jak i syntetyczny. A elementami dodatkowymi są tu sadza, krzemionka czy elastomery. Trzeba mieć na uwadze że bieżnik nie jest jedynym czynnikiem, przyczyniającym się do efektywności pracy opony, a choćby z upływem czasu użytkowania pojawiają się kolejne, takie jak wysokość bieżnika i starość mieszanki.

Opony asymetryczne

Jak rozpoznać opony asymetryczne

Charakterystyka bieżnika asymetrycznego

Opony o bieżniku asymetrycznym to najbardziej zaawansowany rodzaj ogumienia. Rozpoznać je można po tym, że rzeźba na skrajnych stronach opony różni się od siebie. Spowodowane jest to faktem, że w tej technologii strona wewnętrzna bieżnika została zaprojektowana z myślą o skutecznym odprowadzaniu wody, oraz zachowaniu odpowiedniej przyczepności na mokrej nawierzchni, podczas gdy zewnętrzna odpowiada za bezpieczeństwo jazdy na suchej drodze. Podział czoła bieżni na poszczególne strefy (zewnętrzną, środkową i wewnętrzną) pozwala na takie zaprojektowanie, aby każda z nich poprawiała właściwości jezdne w innych warunkach.

Opony tego typu cechuje bardzo dobre zachowanie praktycznie w każdych warunkach, a najbardziej w zakrętach. Zagwarantowane są także dobre właściwości trakcyjne przy wysokich prędkościach oraz wysoki komfort jazdy. Jak się można domyślić, największym minusem opon asymetrycznych jest ich wysoka cena.

Jak zakładać opony asymetryczne

Jak zakładać opony asymetryczne

Opony asymetryczne posiadają na bokach oznaczenia „inside” i „outside”. Nie posiadają więc oznaczenia kierunku toczenia, dlatego daremne jest poszukiwanie na nich strzałek, bo ich tam nie ma ! W przypadku opon asymetrycznych przy montażu na feldze samochodu, ważna jest zaś jedna podstawowa zasada, by nie mieszać stron zewnętrznej z wewnętrzną kół. Dlatego należy zachować zasadę właściwego montażu opony, uważając aby napisy „outside”( zewnętrzna strona ) zgadzały się z rzeczywistością, a niewidoczne dla oka w trakcie eksploatacji pozostały napisy „inside”.

Trzeba mocno podkreślić że cywilne opony asymetryczne nie posiadają kierunkowości – czyli są bezkierunkowe, ale złudne może być w tym przypadku wrażenie błędu osadzenia opony, niby sprzeczne z poznanymi dotychczas zasadami aquaplaningu. Wymuszony w ten sposób montaż „jodełek” po prawej stronie auta, odwrotnie do panujących zasad i dogmatów, myli wielu doświadczonych kierowców i powoduje frustracje. Jednak nie ma co wnikać w tą technologię bo tak jest obliczona, i miejmy nadzieję że zakłada naszą ochronę zdrowia i życia..

Opony kierunkowe

Jak rozpoznać opony kierunkowe

Charakterystyka bieżnika kierunkowego

Taką oponę cechuje rzeźba rozwidlających się równolegle od środka opony rowków, ułożonych symetrycznie względem siebie i biegnących pod takim samym kątem. Bieżnik kierunkowy z łatwością poznasz po układzie rowków przypominającym literę „V” lub „U”. Z racji charakterystycznego śladu pozostawianego przez takie opony, nazywa się go często „wzorem w jodełkę”.

Taki system pozwala zapewnić bardzo dobre właściwości trakcyjne i wysoką stabilność. Opony z bieżnikiem kierunkowym dobrze sprawdzają się na mokrej nawierzchni, cechują się dobrą skutecznością hamowania oraz gwarantują zachowanie precyzji kierowania nawet przy wysokich prędkościach. Dlatego też jest to dobry wybór dla pojazdów o dużej mocy silnika. Opony zimowe o takim ułożeniu klocków bieżnika charakteryzują się dobrą trakcją na śniegu.

Do minusów takich opon zaliczyć musimy gorszy komfort akustyczny, dodatkowo rzeźba czyni je bardziej podatnymi na „ząbkowanie”, czyli nierównomiernie ścieranie się poszczególnych części bieżnika.

Jak założyć opony w dobrym kierunku

Jak założyć opony w dobrym kierunku

Niektóre rzeźby bieżnika pracują prawidłowo tylko przy zachowaniu odpowiedniego kierunku montażu. Jak sama nazwa sugeruje opony kierunkowe zakłada się zgodnie z kierunkiem, bo w przeciwnym razie może to spowodować nieprawidłowe odprowadzanie wody spod kół i doprowadzić do utraty przyczepności na mokrej nawierzchni. Na oponach kierunkowych umieszczony jest symbol ze strzałką wskazującą kierunek toczenia, często z napisem „ROTATION”.

Po nabiciu opony kierunkowej na felgę, zamontować ją można zgodnie z kierunkiem jazdy – tylko po jednej stronie pojazdu. Ponieważ przełożenie opony z jednej strony pojazdu na drugą, spowoduje obrócenia felgi o 180 stopni, co uniemożliwia prawidłowy montaż. Oczywiście jest możliwość założenia takiej opony do drugiej stronie auta, ale dopiero po zmianie jej obsadzenia na feldze.

Opony symetryczne

Opony samochodowe symetryczne

Charakterystyka bieżnika symetrycznego

Jest to najprostsza a zarazem najtańsza metoda produkcji. Jak sama nazwa wskazuje układ bloków oraz rowków będzie tutaj symetryczny. Ze względu na prostotę technologiczną stosowany zwykle w tańszych zestawach ogumienia. Taki rodzaj sprawdzi się w mniejszych autach oraz samochodach miejskich, które poruszają się głównie po odśnieżanych ulicach.

Oprócz atrakcyjnej ceny, do zalet warto dodać jeszcze wysoką wytrzymałość oraz ekonomikę jazdy. Opony charakteryzują się stosunkowo niskimi oporami toczenia, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze spalanie.

Wśród wad symetrycznych bieżników wspomnieć trzeba o niskich parametrach trakcyjnych. Nie nadają się one więc do dynamicznej jazdy z dużymi prędkościami.

Opony wielosezonowe to kompromis

Czy może opony wielosezonowe ?

Opona na lato lub zimę

Najprostszym podziałem wydaje się dopasowanie rodzaju opon do pory roku, czyli podział na lato i zimę. Jest oczywistym kompromisem zawężenie aury do dwóch pór roku, ale mającym swoje uzasadnienie także w ekonomi. Ten podział wstępnie dokonuje producent poprzez zastosowanie w “zimówkach” bardziej miękkiej mieszanki gumy niż w oponach “letnich”.

Na rynku można także trafić na opony całoroczne, ale tu uwaga ostrzeżenie, – jest to kolejny duży kompromis i rozwiązanie nie dla każdego kierowcy. Takie opony nie są zalecane dla kierowców zawodowo korzystających z pojazdów i w skrajnych warunkach pogodowych. Ogólnie wariant wielosezonu jest najmniej polecany, chyba że ktoś robi to świadomie i zna skutki takiej decyzji.

Nie da się bezpiecznie jeździć na oponach „letnich” w zimie, ale nikt też nie mówi – że nie da rady w ogóle. Chodzi o to że w ciągu roku przychodzi przynajmniej kilka dni takich, w których problematyczne staje się bezpieczeństwo jazdy na takich oponach, lub też to bezpieczeństwo zrównoważone jest do zera. Im więcej kilometrów musimy co dzień przebyć, tym bardziej oczywisty i odpowiedni do pory roku powinien być wybór ogumienia.

Opony wielosezonowe

Trudnym zadaniem jest odróżnienie opony całorocznej od zimówki, ponieważ te używane w Europie, mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Jednak w przypadku opony całorocznej, warto przyjrzeć się strukturze bieżnika, posiadającej mniej nacięć i rowków niż opona przeznaczona do jazdy zimą, ale oczywiście więcej niż opona letnia.

Modele opon całorocznych często posiadają nazewnictwo sugerujące dobre właściwości w ciągu roku, na przykład All Season, 4Seasons” czy All Weather.

Należy zwrócić szczególną uwagę na ogumienie, które posiada oznaczenie M+S bez płatka śniegu. Jeżeli jednak są to produkty importowane z USA, to nie mają one nic wspólnego z produktami całorocznymi lub zimowymi, ponieważ większość opon na rynek amerykański posiada oznaczenie M+S.

Opony zimowe to bezpieczeństwo w śniegu i mrozie

Opony zimowe

Co oznacza M+S na oponie ?

Znajdujące się na oponach oznaczenie M+S może wprowadzać w błąd. Jest to informacja ( Mud+Snow ) o zastosowaniu opony do przemieszczania się po błocie oraz śniegu. Świadczy o celowym zastosowaniu mieszanki, oraz samej konstrukcji bieżnika, które lepiej radzą sobie ze śliską nawierzchnią, i są w stanie zapewnić na niej odpowiednią przyczepność. Ale z pewnych względów nie jest to jednoznaczna klasyfikacja opony zimowej !

Literowe oznaczenie świadczy jedynie o tym, że opona ma podwyższone właściwości względem klasycznej opony letniej. Oznaczenie M+S znajdziemy nie tylko na oponach zimowych, które z zasady dobrze radzą sobie na śniegu, ale i na oponach wielosezonowych, rzadziej na letnich.

Opony z tym symbolem powinny dobrze radzić sobie na śniegu lub pośniegowym błocie. Faktem jest że obie literki znajdziemy niemal na wszystkich oponach zimowych. Jednak samo oznaczenie opon M+S nie wystarczy, by uznać je za zimowe.

Opony zimowe 3PMSF – Śnieżynka w zarysie gór

Aby zidentyfikować prawdziwą oponę zimową, należy poszukać właściwego oznaczenia zwanego potocznie alpejskim. Symbol 3PMSF (ang. Three-peak Mountain Snow Flake) oznacza, że opony gwarantują niezawodność i bezpieczeństwo na śniegu i w najtrudniejszych warunkach zimowych.

Znanym nam chyba dobrze logo zimy, potwierdzającym certyfikację opon dla tego sezonu, jest niewielki znaczek przedstawiający płatek śniegu wewnątrz zarysu gór z trzema szczytami. Do uzyskania tego zimowego oznaczenia nie wystarczy, tak jak w przypadku M+S – deklaracja producenta. Symbol 3PMSF jest objęty normami ONZ i EU.

Obowiązek zakładania opon zimowych

Obecnie w Polsce nie ma przepisu który nakazuje sezonową zmianę opon. Co nie zmienia faktu, że znaczna większość kierowców słusznie decyduje się na ogumienie dostosowane do pory roku. W związku z trudno przewidywalnymi ale występującymi surowymi warunkami zimowymi, zalecane ogólnie jest korzystanie z opon zimowych gdy temperatura spada poniżej 10°C, czyli średnio od 1 listopada do 1 kwietnia.

Często zadajemy sobie pytanie jaki rodzaj bieżnika wybrać na zimę ? Najpopularniejsze obecnie modele kierunkowe, doskonale radzą sobie na mokrej nawierzchni i zapewniają świetną przyczepność na ośnieżonej drodze. Asymetryczne bieżniki również sprawdzają się w sezonie zimowym – głównie późną jesienią, gdy warunki pogodowe są zmienne. Opony z bieżnikiem symetrycznym nadają się głównie do jazdy miejskiej po odśnieżanych ulicach.

Wysokość bieżnika nowej opony zimowej

Wiele osób zastanawia się, ile bieżnika mają nowe opony zimowe. W tym przypadku jest ona średnio wyższa o 2mm w stosunku do opon „letnich”. Wartość ta wynosi średnio między 8 a 10 milimetra.

Minimalny bieżnik opony zimowej

Warto przypomnieć, że wedle polskiego prawa minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 milimetra, co oznacza dużą przepaść między wartością, jaką charakteryzuje się zupełnie nowe ogumienie. Jednak tak jak i w przypadku opon „letnich” – te zimowe mają wyżej postawiony standard bezpieczeństwa pod względem praktycznym, dlatego optymalna granica użytkowania opony z bieżnikiem zimowym wynosi 5 mm.

Opony używane to sposób na oszczędność

Opony używane

Data produkcji opony

Jak możemy określić przydatność opony pod względem trwałości i wieku ?

Na terenie Polski obowiązuje Polska Norma dopuszczająca obrót oponami nowymi – od daty produkcji do trzech lat, które przy odpowiednich warunkach przechowywania zachowują wszystkie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa i eksploatacji.

Przy właściwym użytkowaniu i terminowej konserwacji większość ogumienia samochodowego zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat. Jest to oczywiście całkowicie umowna granica bezpieczeństwa zależna w praktyce od wielu czynników. Im opona starsza tym częściej warto sprawdzić komplet opon u specjalisty, choćby w trakcie sezonowej wymiany kół.

Od 2001 roku zmienił się system kodowania daty produkcji opon, dzięki czemu jest bardziej przejrzysty. Obecnie oznakowanie jest czterocyfrowe i występuje w bocznej części ogumienia. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, dwie kolejne rok wyprodukowania opony.

Wysokość bieżnika nowej opony letniej

Dla porównania średnia głębokość bieżnika w nowych oponach wynosi przeważnie 8 milimetrów.

Jaki jest minimalny bieżnik opony

Minimalny bieżnik opony letniej

Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika, która jest jednocześnie wartością graniczną określoną przez regulacje prawne to 1,6 milimetra, przy której głębokości bieżnika opona musi zostać wymieniona. Im większy poziom zużycia bieżnika, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że właściwości opony są jeszcze na wystarczającym poziomie, by zapewnić bezpieczną jazdę bez poślizgu.

Dane zebrane z rożnych oficjalnych testów ale także praktyka wskazują, że optymalna granica użytkowania opony letniej to 4 mm, a minimalny bieżnik opony zimowej wynosi 5 mm. Wtedy przyczepność zauważalnie i drastycznie spada z każdym przejechanym kilometrem. Zły stan ogumienia może nie być tak odczuwalny dla kierowcy podczas jazdy na suchym asfalcie, dopiero przy pokonywaniu trasy w dni deszczowe można niemiło przekonać się jak ważna jest wysokość bieżnika.

Poniżej tych wartości opony tracą swoje właściwości trakcyjne i nie gwarantują już takiego poziomu bezpieczeństwa jak powinny. Większość modeli opon posiada na obwodzie wskaźniki granicznego zużycia bieżnika, które są łatwe do odczytania, ale nie mają nic wspólnego z komfortem bezpieczeństwa. Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) pokazuje granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której opona powinna zostać wycofana z użytkowania. Występuje on najczęściej w formie kilku garbików w rowku odprowadzającym wodę, których namierzenie ułatwiają nam wybite na ścianie bocznej trójkąty (często z dopiskiem TWI).

Prawidłowy montaż opony

Montaż opony

Należy pamiętać o podstawowych zasadach:

  • opony kierunkowe mają strzałki według których odbywa się montaż
  • opony asymetryczne mają strony zewnętrzna i wewnętrzną
  • opony symetryczne nie mają obwarowań co do kierunkowości i stron.

Należy też pamiętać o głównej zasadzie, aby nie montować na jednej osi pojazdu:

  • różnych opon po względem rzeźby bieżnika w tej samej kategorii, jak i nie mieszać rożnych kategorii – jak na przykład opon asymetrycznych i opon kierunkowych
Rozszyfrujmy oznaczenie opon

Oznaczenie opon

Rozszyfrujmy przykładowy typ opony:

235/65 R17 108 V

  1. opisuje szerokość opony wyrażoną w milimetrach – 235
  2. opisuje profil opony. Inaczej mówiąc, jest to wysokość ściany bocznej opony liczona od zewnętrznej krawędzi felgi do bieżnika. Wartość wyrażona jest w procentach – 65
  3. oznacza oponę o konstrukcji radialnej – R
  4. jest rozmiar średnicy felgi, do której dopasowana jest opona – 17
  5. indeks nośności – 108
  6. indeks prędkości – V
Jaki jest indeks prędkości opon

Definicje pojęć

Aquaplaning

Aquaplaning (hydroplaning; akwaplanacja) to mówiąc najprościej utrata przyczepności na mokrej nawierzchni. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, gdyż pozbawione bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią koła sprawiają, że auto nie reaguje na manewry układu kierowniczego, hamulców i pedału gazu. Jak łatwo się domyślić efektem jest utrata panowania nad samochodem, co skończyć się może obróceniem auta na szosie lub wypadnięciem z trasy.

TWI (Tread Wear Indicator)

Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) pokazuje nam granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której opona powinna zostać wycofana z użytkowania. Występuje on najczęściej w formie kilku dodatkowych garbów w rowku odprowadzającym wodę, których namierzenie ułatwiają nam wybite na ścianie bocznej trójkąty (często z dopiskiem TWI).

Run Flat

Opony samonośne pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu. Wymagają pokładowego systemu kontroli ciśnienia, oraz niekiedy specjalnej felgi. Opony typu Run Flat są droższe w zakupie i eksploatacji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top