Downsizing co to znaczy

Downsizing co to znaczy – Jest to świadome zaniżanie przez producenta wagi produktu, przy niezmienionej cenie

Nieświadomość to normalna cecha i wielu z nas zapyta – downsizing co to właściwie jest ? Otóż to marketingowe działanie stosowane przez handlowców od wielu lat. Polega na zmniejszeniu wagi czy też ilości produktów w opakowaniu, lub zmniejszeniu zawartości głównych składników przy zachowaniu dotychczasowej ceny. Celem tego wszystkiego jest redukcja kosztów, zwiększenie zyskowności na sprzedawanym towarze. Mądrzy Panowie z marketingu twierdzą, że konsumentom łatwiej jest 'zaakceptować’ zmianę gramatury, czy też wielkości produktu, niż zmianę ceny. Rzeczywistość jest taka, że większość klientów tego wcale nie zauważa.

Downsizing co to znaczy

Downsizing co to znaczy

Coraz częściej jesteśmy oszukiwani na sklepowych pólkach, zaniżaniem wagi zapakowanych fabrycznie produktów, do których od lat jesteśmy przyzwyczajeni i uważamy za świętość ich gramaturę. Tak nam się przynajmniej wydaje… nikt normalny nie zmieniałby gramatury na przykład kostki drogiego masła, z 250 gram – na 200 gram, bo po co ? Niestety jesteśmy w dużym błędzie, i to nie tylko jeśli chodzi o ten podany wyżej przykład spożywczy.

Jesteśmy oszukiwani na każdym kroku, bo to rozmyślne działanie mające na celu wprowadzenie w błąd konsumenta. Rzeczywiście wielu z nas, a szczególnie mężczyzn – nie zna standardowej wagi produktów. Bo też nie ma nigdzie opisanych standardów, i obowiązków z tego faktu wynikających. Chodzi tu bardziej o kodeks etyczny i moralne przestrzeganie kanału porozumiewania się, między klientem a producentem.

Strategia tak stara jak światowy handel, firmy ścigają się na wszelkie sposoby w zmaksymalizowaniu zysku. Nawet gdy rynek jest ustabilizowany chcą zaoszczędzić na kosztach, co jakiś czas podejmując stopniowe obniżanie wagi swoich towarów. Rzadko kto oprócz gospodyń domowych i kucharzy pamięta gramaturę opakowań, ale każdy jeden przyzwyczaja się do ceny, i potrafi wychwycić podwyżkę. W tym aspekcie z potrzeby oszczędności, akurat jesteśmy dobrzy, i niestety wie o tym specjalista od marketingu.

Opisane powyżej zjawisko potęguje się niemiłosiernie, gdy zaczyna szaleć inflacja. Firmy nie chcąc stracić klienta, zmniejszają na produkcji wagę opakowania, jednak za każdym razem próbując zataić ten proces rożnymi sztuczkami, takimi jak choćby sprzedawanie powietrza w nadmuchanym chrupkowym opakowaniu. Wszystko to ma nas zmylić na pierwszy rzut oka, że to co widzimy jest duże, więc w środku jest pewnie dużo produktu… Innym przykładem jest nawadnianie wędlin, co uwydatnia się naocznie, zaraz po próbie rozmrożenia takiego mięsa, przed jego przygotowaniem.

Przykładów jest wiele i nie dotyczą tylko produktów spożywczych. Często kupujemy przysłowiowego kota w worku, bo zastosowanie ma opakowanie z podwójnym dnem i ściankami, co zmniejsza istotnie sprzedawany nam produkt. Innym sposobem oszustwa jest też opakowywanie czegoś już opakowanego, kolejnym większym opakowaniem. Dobrym przykładem typowej babuszki matrioszki, jest podstawowa pasta do zębów w tubkach, opakowywana dodatkowo w karton, niestety coraz bardziej nie przystosowany do coraz mniejszej wielkości tubki.

To że nie zauważamy w większości przestępczych działań producentów, spiskujących przeciwko nam klientom, nie legalizuje procederu typowego oszustwa. Tym powinien zająć się ustawodawca, by dawno dostępne były przepisy, chroniące nas jako konsumentów przed zapędami producentów. Niestety widzimy czym się zajmuje obecna władza, umacnianiem swoich rządów i nacjonalizowaniem wszystkiego dookoła, wraz z przywracaniem średniowiecza, mającego na celu ukrycie korupcji i przestępstw przeciwko prawom obywatelskim.

Downsizing co to znaczy

Sposoby na oszukanie percepcji człowieka

Po pierwsze zewnętrzna stylizacja formy i kształtów opakowania
Obojętnie czy jest to opakowanie szklane czy też inne – z kartonu lub foli, mimo że nowy produkt jest mniejszy od starszego odpowiednika, musi wyglądać na większy, lub choćby niezmiennie taki sam. Przypominamy że chodzi o ukrycie braku części gramatury, i stworzenie wrażenia wizualnego że nic się nie zmieniło. To już oczywiście zadanie dla stylistów i grafików.

Grubość samego opakowania
Producenci mają wiele sposobów by zrealizować cel oszustwa. Jest to zwiększenie grubości ścianek opakowania, na przykład szklanego, czy też zwiększenie opakowań z tworzyw sztucznych. Sposobem jest także wypełnianie ścianek swoistym rusztowaniem kartonowym, dzięki czemu sprzedawane jest nam powietrze.

Gramatura poszczególnych składników
Tutaj dochodzi do oszustwa przez zaniżanie wartości wagowej tych droższych składników i zastąpienia ich tańszymi. Jest to żonglowanie poszczególnymi składnikami gotowego produktu, mające na celu zoptymalizowanie zysku, nie bacząc na jakość i standard przepisów.

Zagospodarowanie przestrzeni
W tym przypadku znamy zasadę nadmuchiwania aluminiowych opakowań, wytrzymałych i nie powodujących rozszczelnienia, co daje efekt fikcyjnej wielkości nie współmiernej do jej zawartości. Już wcześniej przytaczany przykład chrupków, jest tym najbardziej dobitnym.

Nasączanie cieczą smacznych wędlin
Gdy patrzymy na wilgotną szynkę i polędwicę uginającą się sprężyście pod dotykiem palca, wydaje nam się, że kupujemy najświeższy produkt. Ale nawet gdy mięso jest w rzeczywistości świeże, to za efekt odpowiada jednak technologia nasączania tych wyrobów wodą podczas procesu produkcji. Tego typu iniekcja odbywa się na zasadzie zatapiania zestawu igieł, które wstrzykują wodę lub ciecz do mięsa.

Nadmuchiwanie pieczywa
Nie każde pieczywo powinno być wyrośnięte, a niestety coraz częściej tak się dzieje. Jest to cel oszustwa wizualnego kosztem mniejszej gramatury. Oczywiście lubimy pulchność chrupkiego i świeżego chleba, ale nie można popadać w skrajność, mającą za główny cel nasze oszukiwanie. Dochodzi do tego że zdarzają się przypadki nadmuchiwania chleba typu Graham, co jest skrajnią tego procederu.

Downsizing co to znaczy

Downsizing marketing przykłady

  • Kiedyś standardowa tabliczka czekolady ważyła 100 gram. Dziś wiele z nich ma 90, 87, a nawet do 80 gram, co ważne na pozór wyglądają tak samo !
  • Kiedyś butelka piwa mieściła 500 ml tego złotego płynu, dziś w wielu przypadkach mamy tylko 400 ml. To samo tyczy się napojów mniej wyskokowych choćby dla dzieci, w postaci znanych na przykład soków owocowych czy warzywnych, ale także jogurtów. Przykładów można by mnożyć bez końca.
  • Wielu producentów popularnych batonów, zmniejszyło gramaturę swoich przysmaków o kilka gramów, na przestrzeni lat.
  • Opakowania parówek zawierają jedną sztukę mniej, niż w latach poprzednich.
  • Ptasie Mleczko – jego opakowanie niecałe 30 lat temu ważyło 500 gram, a dziś jest to tylko 360 gram.
Downsizing co to znaczy

Jak walczyć z oszustwem

Sposobem na ominięcie zasadzek ze strony producenta, jest uważne przyglądanie się i porównywanie cen w przeliczeniu na jeden kilogram, lub zależnie – jeden litr płynów, a nie sugerowanie się kosztem konkretnego opakowania.

Dokładnie przyglądajmy się również wszelkim promocjom sklepów. Często bowiem sami producenci oferują nam zakup dwóch produktów w cenie jednego, co może odbić się niekorzystnie na naszej kieszeni, gdy na spokojnie przeliczymy opłacalność, w przypadku mniejszej objętości tych promocyjnych produktów.

Downsizing co to znaczy

Definicje pojęć

Downsizing handlowy

Celowe zmniejszanie wagi lub ilości produktów w opakowaniu, lub zawartości głównych (droższych) składników w produkcie, przy zachowaniu tej samej ceny. Stosowane głównie w celu redukcji kosztów i zwiększenia zyskowności producenta.

Shrinkflacja

Nazwa tego pojęcia pochodzi z języka angielskiego (ang. shrinkflation), z połączenia dwóch słów: shrink (kurczyć) oraz inflation (inflacja). Pod pojęciem shrinkflacji kryje się wzrost cen produktów, który jest osiągany w dość nietypowy sposób. Najczęściej spotykaną formą shrinkflacji jest zmniejszenie jednostkowego opakowania przy utrzymaniu tej samej ceny (przykład: z soku 1L zmieniamy opakowanie na 900ml przy zachowaniu tej samej ceny).

Shrinkflacja może przyjąć również postać zubożenia produktu w różnoraki sposób. Proces ten może polegać na zmniejszeniu najdroższych składników produktu, zamiany ich na składniki gorszej jakości, bądź też dodatku różnego rodzaju „polepszaczy” (np. wprowadzenie odpowiednich dodatków do żywności sprawi, aby mogła ona wchłonąć więcej wody, dzięki czemu będzie można dodać mniej mięsa).

Skimpflacja

Cięcie kosztów które odbija się lub może odbić na jakości. Dzieje się tak gdy kupujemy produkt zrobiony z gorszej jakości półproduktów. Ma to tez znaczenie w przypadku usług gdy na przykład dzwonimy na call center, a tam pracuje mniej ludzi i w związku z tym dłużej czekamy. Usługa niby jest ta sama, w tej samej cenie, ale jest gorszej jakości.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top